Park nad POW

Wykonawca tunelu POW ma w kontrakcie zobowiązanie jedynie do „przywrócenia terenu do stanu pierwotnego”. Jednak m.st. Warszawa planuje na tym terenie stworzenie parku linearnego, który stanie się pełną atrakcji, zieloną przestrzenią przyjazną dla mieszkańców. Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna została opracowana na podstawie wyników konsultacji społecznych, trwających w maju 2016 roku oraz na podstawie analiz i pracy twórczej zespołu projektowego pod kierownictwem Katarzyny Łowickiej (PROINWESTYCJA).

Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna stanowi rozwinięcie i uszczegółowienie koncepcji wstępnej, opracowanej z przedstawicielami różnych grup interesariuszy w czasie tygodniowych warsztatów projektów-konsultacyjnych (8-14 września 2016 r.). Biuro projektowo-konsultingowe PROINWESTYCJA jako drugie w Warszawie i pierwsze na Ursynowie przeprowadziło warsztaty projektowo-konsultacyjne w nowatorskiej formule „charrette”. Warsztaty charrette były intensywnym dialogiem „twarzą w twarz” pozwalającym na relatywnie szybkie uzgodnienie stanowisk reprezentantów różnych grup interesariuszy (liderzy społeczni, organizacje pozarządowe, biznes, władze samorządowe, urzędnicy administracji rządowej i samorządowej, projektanci i eksperci w dziedzinie architektury krajobrazu, urbanistyki, architektury, inżynierii komunikacyjnej oraz mieszkańcy). Dzięki temu finalna koncepcja Parku nad tunelem POW spełnia oczekiwania większości osób, które od początku aktywnie włączyły się w projektowanie tego parku.

Wypracowany konsensus prezentuje się następująco:

Na wysokości osiedla Kazury powstanie około 200 miejsc postojowych oraz wyjazd z tego parkingu na ul. Płaskowickiej mniej więcej w połowie odcinka pomiędzy ulicami Pileckiego a Stryjeńskich (w podobnym miejscu co dotychczas), a także dodatkowy bezpośredni wyjazd z parkingu na ul. Pileckiego. Nie będzie przejazdu z tego parkingu na osiedle Kazury. Zaprojektowano też wiele chodników przecinających skośnie park w miejscach istniejących chodników i wydeptanych ścieżek. Oprócz tego atrakcje jak place zabaw, siłownia plenerowa, stojaki na rowery, a na zachodnim krańcu pawilon społeczny.

 

Na wysokości osiedla Na Uboczu ma powstać łąka piknikowa, boisko piaskowe do siatkówki, częściowo zadaszony podest, mała gastronomia, toaleta.

 

Na wysokości osiedla Meander: częściowo zadaszony plac targowy, pawilony handlowe, miejsce zabaw dla dzieci, tereny ekspozycyjne, miejsce na targi śniadaniowe, plac miejski z fontannami w posadzce oraz miejsce na świąteczną choinkę.

 

Pomiędzy al. KEN a ul. Lanciego: dalsza część łąki sztuki, czyli tereny ekspozycyjne, labirynt, plac do gry w bule, ogródki kawiarniane, placyk wypoczynkowy, poidełko, plac zabaw, stoliki do gier, ogrody tematyczne, fitness, ścieżka zdrowia.

 

Pomiędzy ul. Lanciego a Rosoła: wybieg dla psów, stoliki do gier, ogrody tematyczne, fitness, siłownia, ping pong, park linowy, WROTKOWISKO, pumptrack, boiska.

 

Na wschód od Rosoła: huśtawki, poidełko, stoliki do gier, leżanki, ogród społeczny, luneta, zjeżdżalnia na pole piaskowe, elementy wodnego placu zabaw i pawilon społeczny.

Niepocieszone będą osoby, które chciały na wysokości Kazury dwukrotnie więcej miejsc postojowych (czyli 500, a nie 200), ale osoby te powinny zdać sobie sprawę z tego, że wtedy ten odcinek nie BYŁBY Parkiem nad tunelem POW, a jedynie parkingiem nad tunelem POW, bo na park nie starczyłoby już wcale miejsca. Kompromis, czyli 200 miejsc postojowych na wysokości Kazury, to dużo, biorąc pod uwagę, że początkowo projektanci nie chcieli zaprojektować ani jednego miejsca postojowego na tym terenie. Dodatkowo wzdłuż ul. Płaskowickiej (po modernizacji) przewidziano ukośne miejsca postojowe na wysokości osiedla Kazury, a na pozostałych odcinkach miejsca równoległe.

Więcej zdjęć można znaleźć także na fanpage SM Wyżyny – nieoficjalna strona mieszkańców

Wirtualna podróż po parku: